13 iunie 2007

Matricea BCG

este unul din modelele de analiza din marketing-ul 'strategic' care mi-au ramas cel mai bine in memorie, si care mi s-a parut foarte interesant si foarte simplu. Cred ca simplitudinea lui il face sa poata fi aplicat in mai multe domenii si nu doar in modul in care a fost conceput, si poate din cauza asta mi s-a parut interesant.

Nu vreau sa tratez subiectul ' ca la scoala', exista multe resurse care pot face lucrul asta mult mai bine... e vorba de un asa numit sistem de "analiza de portofoliu", (daca imi aduc bine aminte) folosit in planificare strategica.

Practic, e vorba de un sistem de doua axe -rata de crestere a pietei si cota de piata. Pe acest sistem de axe se reprezinta produsele din 'portofoliul' firmei, pozitia fiind data de cota de piata a produsului respectiv si de rata de crestere a pietei, iar dimensiunea fiind proportionala cu cifra de afaceri. (Deja intru in amanunte ... mi-e cam frica ca nu le tin bine minte si ma fac de ras:) )

Ideea de baza a sistemului este impartirea in patru cadrane, iar produsele din cele patru cadrane sunt, in functie de valorile de pe axe (si cu denumirile cu care le-am retinut eu , foarte academice, dar foarte folosite, preluate dinngleza, probabil):
- dileme - produse in general nou lansate, cu o cota mica de piata dar pe o piata cu o rata de crestere ridicata. Acest tip de produse de obicei necesita investitii majore si nu aduc un profit important datorita cotei mici de piata.
- pietrele de moara, cainii - cota de piata mica, pe o piata cu o rata de crestere scazuta. Produse necompetitive, aduc castiguri mici, posibil chiar in pierdere. Marea majoritate a 'dilemelor' ajung sa fie caini. (suna ciudat, stiu)
- vacile de muls - produse cu o cota mare de piata dar pentru care piata este la maturitate, nu se mai inregistreaza (preconizeaza) cresteri importante. 'Vacile de muls' sunt produsele care aduc practic majoritatea castigurilor firmei.
- stelele, sau vedetele - produse cu o cota mare de piata, si piete cu rata mare de crestere. Ele reprezinta produsele la care firma trebuie sa consolideze si sa creasca cota de piata, sunt "sansele" pentru viitoarele vaci de muls.

Si, desigur, exista previziuni, planificari, strategii care se construiesc pe baza acestui model. Se doreste transformarea stelelor in vaci de muls, eliminarea cainilor, transformarea dilemelor, etc etc. Din nou , nu vreau sa intru in detalii, deja s-a transformat intr-o lectie si eu nu prea sunt capabil sa o prezint la un nivel corespunzator.

Voiam sa spun ca acest model poate fi foarte usor generalizat, poate reprezenta baza conceperii unei strategii chiar si fara a cunoaste valorile pietei (Asta e si unul din principalele dezavantaje ale modelului, cotele reale de piata (absolute sau relative) (rata reala de crestere, etc) sunt greu de obtinut, ele sunt mai mult estimate... )

Chiar si abstractizat, modelul e foarte puternic .. ma refer in general la activitati, chiar si ale unei persoane:

Avem activitati la care suntem buni, si care ne aduc un castig constant si care reprezinta "cifra de afaceri" cu cea mai mare pondere in viata de zi cu zi - serviciul / afacerea unde petrecem 8, 10, 12 .. ore pe zi. Activitati pentru care insa nu mai vedem in viitor nici o "crestere" importanta, dar pe care ne bazam pentru "aport de capital". Vacile de muls, adica :)

Apoi sunt "dilemele" - noile proiecte la care care lucram, care prind contur, dar au un viitor incert. Nu se stie daca vor fi bine primite, si chiar daca vor fi, nu se stie cat de profitabile vor fi ... consuma destul de mult timp, poate chiar bani, si, de obicei, majoritatea esueaza. :(

"Cainii" ... sunt proiectele care nu mai aduc castiguri insemnate, dar pe care le mai pastram pentru ca .. nici noi nu stim de ce. Poate sunt proiectele care ne-au lansat si nuvrem sa renuntam, poate suntem prea obisnuiti cu ele si nu reusim sa renuntam, etc.

Si intr-un final, stelele, tot ceea ce facem si reuseste, in jurul carora ne construim viitorul, pe care ne bazam pentru castigurile viitoare, in care am investit mult si care in sfarsit aduc rezultate.

Gata, sper ca daca citeste cineva care stie despre ce-i vorba in BostonCG sa nu-si "puna mainile in cap" de ce prostii am scris eu aici ... iar pentru cei care nu stiu despre ce-i vorba ... nici nu vreau sa ma gandesc .. :))

6 comentarii:

Anonim spunea...

.. Eu cred ca ai scris foarte bine si relevant in legatura cu matricea BCG . Intradevar este un instrument util in mana multor manageri . Din pacate nu prea este utilizat asa cum ar trebui si la scara necesara . De exemplu l-ar putea utiliza politicienii in conceperea unor strategii economice nationale !! ( Ti-ai gasit )
Ma bucur sa te cunosc in acest fel .. Eu sunt Daniel P din Onesti si tocmai utilizam o asemenea matrice in stabilirea unor strategii de marketing intr-o organizatie mare .
Te salut !!

derelict spunea...

Salut Daniel,

Multumesc pentru apreciere.

Despre politicieni.. mai bine sa nu zic nimic :).

"Organizatie mare" suna interesant, eu nu am vazut BCG decat in exemplele de "la scoala" ...

Anonim spunea...

super descriere...chiar foarte accesibila pentru cei neinitiati...multumim!:)

sandra spunea...

nu ai si un exemplu concret pe o firma, ca sa intelegem mai bine? :)

derelict spunea...

auzi, "exemplu concret".. :) sa caut cursurile? sigur erau exemple pe-acolo... ;)

sandra spunea...

pai teorie gasesc peste tot...practica ma omoara :)
ideea este ca nu reusesc sa gasesc informatiile necesare pt a construi o astfel de matrice (gen cota relativa de piata pe fiecare produs al firmei si al principalului concurent...deeeeci nu mi-ar strica un exemplu :)