05 iunie 2007

legile banilor ( partea 1)

Ma inspir din nou din cautarile unora de pe internet. Facand abstractiie de cele din seria "prea multe vrabii, ce isi doresc cu adevarat pisicile" sau alte nebunii, sunt foarte multe "nu am bani", "am prea putini bani", "de ce nu am bani" sau cele mai tragice "mereu am datorii" sau "cum scap de datorii".


Ca si toate celelalte lucruri in viata, banii au niste legi, si marea majoritate a oamenilor incearca sa le ignore sau sa le incalce asa cum fac cu legea circulatiei. Numai ca nu merge in felul asta.


Nu vin cu nimic nou sau original, toate lucrurile astea s-au mai spus - de multe ori chiar. Problema e ca dupa ce le auzi si esti de acord cu ele sa le si pui in aplicare.


Pentru cei care pun intrebari cum sunt cele de mai sus ... daca "nu ai bani", sau daca nu ai "destui bani", sunt doua mari motive:


1. nu castigi bani.
si /sau
2. cheltui mai mult decat castigi. (caz in care nu numai ca nu ai bani, dar ai si datorii)


Simplu, nu ? Matematic vorbind ...


Rezolvarea ar trebui sa fie la fel de simpla ... primul pas - sa nu mai cheltui atat de mult, si al doilea si cel mai important - sa incepi sa castigi mai mult. Simplu, nu ... ?

Pai .. chiar e simplu. Eu cred ca e simplu.

Nu am inteles niciodata inconstienta financiara, desi am fost mereu inconjurat de ea. Nu am inteles niciodata de ce oamenii cheltuie banii "in prostie" si apoi se plang ca nu au. Eu am stiut mereu cati bani am, de cati am nevoie, cati mi-ar mai trebui ca sa imi cumpar masina, etc. Nu imi numar mereu banii, nu sunt nebun, pur si simplu stiu cati bani am si ce vreau sau trebuie sa fac cu ei. Sa cumpar un lucru pentru ca apoi sa constat cu surpiza ca nu am bani sa platesc ..chiria.. pentru mine e ceva de neconceput. Am riscat de multe ori bani cumparand niste chestii pentru care nu era cel mai potrivit moment, dar am avut intotdeauna un plan legat de chestia asta, sau o 'asigurare' in caz ca ..

Cea mai frecventa *justificare* a cheltuielilor nejustificate este "Merit!". "Am muncit toata ziua, merit ..cutare lucru.." Aha, ai muncit toata ziua, deci acum meriti sa arunci banii ca sa te trezesti maine ca trebuie sa o iei de la capat si nu ai cu ce sa platesti ..chiria.. . Da, mi se pare foarte logic. Daca tu consideri ca meriti sa cheltuii bani aiurea doar pentru ca muncesti din greu pentru ei, inseamna ca meriti sa nu fii niciodata 'bogat'.

Paradoxul e ca (si pentru asta exista literatura, studii, etc, nu zic eu 'din capul meu' ) oamenii bogati sunt cei care isi cantaresc fiecare penny, nu cei care arunca bani in stanga si in dreapta. (un bun exemplu e Thomas J - Gandirea milionarului american )

Pentru multi "independenta financiara" inseamna sa aiba atat de multi bani in cat nici ei nu stiu cati sunt de fapt. Asta poate fi adevarat, n-am ce zice, dar nu cred ca e cea mai buna definitie.

Primul pas spre independenta financiara ar fi sa ai destui bani incat sa iti permiti 3 luni fara un venit. De ce spun asta ? Pentru ca in felul asta nu esti nevoit sa iti pierzi respectul ramanand la un servici care nu iti place sau nu esti nevoit, daca pleci, sa te angajezi in primul loc pe care il gasesti, DE FOAME. Pentru ca asta se dovedeste pana la urma ca e o decizie proasta. Sa iti permiti sa iti cauti noi clienti, daca ai firma ta, fara sa devii disperat si sa faci concesii pe care sa le regreti. Sa iti permiti sa iei o decizie buna pentru tine, sa ai timp si sa nu te urmareasca 'creditorii', sa nu trebuiasca sa te ascunzi de nimeni, asta cred ca e un inceput bun, pentru *independenta*, nu ?

Am scris in titlu ca e partea intai, deci ma opresc aici, ca sa nu fie un capitol de carte. Si daca ai ajuns sa citesti articolul asta pe blog pentru ca ai cautat pe google "nu am bani ", fa o incercare care nu te costa nimic - vezi cati bani ai cheltuit azi, ieri, saptamana asta pe lucruri de care nu aveai *nevoie*. Fii sincer cu tine si renunta la cateva dintre ele, apoi gandestete cum sa castigi mai multi bani.

Niciun comentariu: